Het onmiskenbare geluk van iets nieuws
Een nieuwe auto kopen is fantastisch! De glanzende lak, de geur van het nieuwe interieur, en het idee dat je de eerste bent die de kilometerteller laat lopen – dat zijn momenten om van te genieten. En ja, ik spreek uit ervaring. Ik kom namelijk uit een autobedrijf familie, en geloof me, alle clichés zijn waar: er stond regelmatig een nieuwe auto voor de deur. Hoewel ik soms ook bezwijk voor de charmes van een nieuwe auto, kan ik gelukkig prima jarenlang dezelfde auto rijden – iets waar vooral mijn vriendin blij mee is.
“Wijze lessen van mijn oude heer…”
Een wijze les die ik van mijn vader heb meegekregen: een auto kopen is makkelijk, maar er een blijven rijden is een ander verhaal. Denk aan onderhoud, reparaties, wegenbelasting, afschrijving, verzekeringen – kosten waar je in de eerste euforie misschien niet aan denkt. De glimmende bolide in de showroom steelt je hart, maar al snel ontdek je dat er meer bij komt kijken dan alleen de eerste rit op de snelweg.
Nieuwe IT is als een nieuwe auto: spannend, maar…
En dat brengt me bij IT. Wat voor een auto geldt, geldt ook voor je IT-omgeving. Het adopteren van nieuwe technologie lijkt vaak net zo spannend als het kopen van een nieuwe auto. Denk aan een gloednieuw serverpark, een migratie naar de cloud zoals Azure, of een indrukwekkende nieuwe applicatie die al je problemen zou moeten oplossen. Dit soort projecten zijn spannend en de business staat vaak te popelen om ermee aan de slag te gaan. Maar ook hier geldt: aanschaffen is één ding, onderhoud is iets anders.
IT-beheer: de stille held van succes
Wat ik vaak zie, is dat de kosten van IT-beheer en onderhoud onderschat worden. Iedereen kijkt naar het begin: de aanschaf, de lancering, de implementatie. Maar na die eerste investering begint het echte werk: het beheer. Denk aan updates, beveiligingspatches, incidentoplossing, en continuïteit van de dienstverlening. IT-beheer is misschien niet zo glamoureus als een grote lancering, maar het is cruciaal om je IT draaiende te houden.
Voorkom dat je voor verrassingen komt te staan
Het resultaat van het onderschatten van beheer? De business staat vaak voor vervelende verrassingen. Ineens blijken er veel meer tijd, geld en middelen nodig te zijn dan gedacht. Dit kan voor veel frustratie zorgen. Gelukkig is dit simpel te voorkomen: neem de kosten van IT-beheer mee in je projectplan. Maak beheer onderdeel van je business case voordat je begint. Dit betekent niet dat je alles tot in detail moet uitrekenen, maar zorg in elk geval voor een realistische inschatting. Zo voorkom je dat je voor onaangename verrassingen komt te staan bij het opstellen van je begroting, of dat je geen capaciteit hebt bij een incident.
Onderhoud: het fundament van succes
Dus, of je nu een auto koopt of een nieuwe IT-oplossing aanschaft: vergeet niet dat onderhoud minstens zo belangrijk is als de aanschaf. Wil je meer weten over hoe je de kosten van IT-beheer realistisch kunt inschatten? Neem contact met me op! Onderhoud mag dan misschien niet het spannendste onderdeel zijn, het is wel wat ervoor zorgt dat je IT blijft doen wat het moet doen, zonder zorgen.
0 reacties